Światowy Dzień Pluszowego Misia
25 listopada w oddziale „0” obchodziliśmy Światowy Dzień Pluszowego Misia. Z tej okazji wychowawcy wraz z bibliotekarzami przygotowali wiele ciekawych zajęć. Dzieci poznały historię bohatera dzisiejszego święta i wysłuchały opowiadania o Kubusiu Puchatku – misiu ze Stumilowego Lasu. Potem był czas na układanie puzzli, kolorowanki, wycinanki i piosenki. Dużo radości sprawiły zabawy w „Stary niedźwiedź mocno śpi” i naśladowanie ruchów niedźwiadków ze słynnych bajek.
Wyniki konkursu czytelniczego
Przerwa na czytanie
W dniu 9 października 2020 r. nasza szkoła wzięła udział w ogólnopolskiej akcji „Przerwa na czytanie”, której organizatorem jest Biblioteka Pedagogiczna Ośrodka Metodycznego w Gorzowie Wielkopolskim. Akcja realizowana była w ramach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych oraz kampanii społecznej „Cała Polska czyta dzieciom”. Celem akcji była promocja czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży szkolnej, zwrócenie uwagi na czytanie jako atrakcyjną formę spędzania wolnego czasu w szkole oraz zachęcenie uczniów do sięgania po książkę w każdej sytuacji i każdym miejscu.
Zakup nowości wydawniczych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa
Nadszedł wreszcie wyczekiwany moment, kiedy szkoła otrzymała książki zakupione z funduszy pozyskanych w programie NPRCz. Ponad 700 tytułów rekomendowanych przez Bibliotekę Publiczną w Wieliczce, uczniów, rodziców i nauczycieli znalazło się w naszej bibliotece, sprawiając ogromną radość przede wszystkim uczniom.
Aby poczuć zapach nowiutkich książek i pomóc bibliotekarzom, czytelnicy chętnie zakasali rękawy, rozpakowywali, pieczętowali, czytali fragmenty, a nawet rezerwowali już niektóre pozycje dla siebie.
Teraz bibliotekarzy czeka dużo pracy, aby wszystkie te książki wprowadzić do inwentarza i jak najszybciej móc je wypożyczać.
Wszystkich zachęcamy do śledzenia na bieżąco katalogu elektronicznego biblioteki, a zwłaszcza działu „Zestawienia – Nowości w bibliotece (NPRCz)”, bo tam stopniowo będą się pojawiać wszystkie otrzymane książki.
Zapraszamy do czytania.
Biblioteka
ogłasza konkurs czytelniczy dla uczniów klas IV – VI
ze znajomości powieści Roald Dahl
„Matylda”
Ankieta dla rodziców dotycząca zakupu książek w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa
W związku z pozyskaniem przez Szkołę Podstawową nr 3 w Wieliczce funduszy (15 000 zł.) na zakup książek do biblioteki, zwracamy się z prośbą o pomoc w zaplanowaniu listy tytułów. Zamierzamy zakupić nowości wydawnicze znajdujące się w aktualnej ofercie wydawniczej (literatura piękna dla dzieci i młodzieży, wydawnictwa popularnonaukowe związane z zainteresowaniami uczniów).
Uwaga! Zakupy nie obejmują literatury metodycznej i podręczników.
Kupując książki do biblioteki szkolnej pragniemy spełnić oczekiwania czytelników i zakupić takie pozycje, które będą przez nich chętnie czytane. Dlatego zwracamy się do tych z Państwa, którzy chcieliby nam pomóc i znają zainteresowania czytelnicze dzieci o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytanie:
„Jakie książki, Państwa zdaniem, należy zakupić do biblioteki?”
Prosimy o podanie autora oraz tytułu.
Odpowiedzi prosimy przesyłać poprzez dziennik elektroniczny do pana Ryszarda Knurowskiego.
Szanowni Państwo, drodzy uczniowie.
Miło nam poinformować, że naszej szkole przyznano wsparcie finansowe w kwocie 15000 zł. w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Kwota ta w całości zostanie przeznaczona na zakup nowości wydawniczych do biblioteki szkolnej.
Drodzy uczniowie.
Biblioteka nie zapomniała o swoich czytelnikach. Jak dotąd naszą propozycją w tym szczególnym czasie, były bajki dla dzieci w formie audiobooków. Tym razem chcielibyśmy przedstawić coś dla starszych czytelników – literaturę mniej znaną, a myślę, że wartą uwagi. Zapraszamy do słuchania.
Drodzy uczniowie, kochane dzieci. Biblioteka już się za Wami bardzo stęskniła, a najbardziej stęskniły się książki, smutnie leżące na półkach i już nie mogące się Was doczekać. Dlatego mamy dla Was propozycję. Śledźcie naszego szkolnego facebook’a (https://www.facebook.com/sp3wieliczka), a co jakiś czas znajdziecie tam krótkie opowiadanie czytane nie tylko przez bibliotekarza. Będzie nam miło, jak zostawicie lajka lub napiszecie jakąś opinię w komentarzu. Do zobaczenia.
Spotkanie autorskie w Bibliotece Publicznej
W dniu 9 marca 2020 uczniowie klas 7 i 8 naszej szkoły wzięli udział w spotkaniu autorskim z pisarką panią Renatą Piątkowską. Autorka podzieliła się z uczniami swoją wiedzą na temat Ireny Sendlerowej, jej życia i działalności związanej z ratowaniem dzieci z warszawskiego getta. Uczniowie usłyszeli słynne przesłanie Sendlerowej: „Dopóki będę żyła, dopóki mi sił starczy, zawsze będę mówiła, że najważniejsze na świecie i w życiu jest Dobro”.
Podczas spotkania można było wysłuchać fragmentów książki „Wszystkie moje mamy”.
Nasza szkolna biblioteka wzbogaciła się o dwie książki Renaty Piątkowskiej: „Dzieci, których nie ma” i wspomnianą powyżej „Wszystkie moje mamy”.
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży, czyli 7 powodów, by czytać.
1
Czytanie książek redukuje poziom stresu i ułatwia poznanie innych sposobów regulacji emocji niż te prezentowane w najbliższym otoczeniu. Książki ukazują w jaki sposób ich bohaterowie przeżywają emocje i w jaki sposób sobie z nimi radzą. Są też skutecznym sposobem na wyciszenie przed snem.
2
Czytanie poszerza słownictwo, sprawia, że poznaje się znaczenie nowych słów. Zapoznanie się z nimi w kontekście zdania, znacznie ułatwia ich zapamiętanie. Już w latach trzydziestych Napoleon Hill, w książce „Myśl i bogać się”, zachęcał do poszerzania zasobu słownictwa, które przyczynia się do życiowego sukcesu zarówno na polu prywatnym jak i zawodowym. Nowe słowa wspierają procesy myślowe, co przekłada się bezpośrednio na rzeczywiste działania oraz wyrażanie myśli i uczuć.
3
Czytanie książek wzmacnia umiejętność myślenia analitycznego. Im więcej się czyta, tym więcej jest się w stanie dostrzec. Słowo drukowane kształtuje i rozwija również inne zdolności m.in. ułatwia sortowanie i przetwarzanie informacji. Tym samym aktywizuje zdolności logiczne, przydatne przy podejmowaniu decyzji, uczeniu się czy rozwiązywaniu problemów. Czy kiedykolwiek udało się Wam przeczytać powieść i samodzielnie przewidzieć jej zakończenie jeszcze w trakcie lektury?
4
Czytanie usprawnia pamięć i pobudza wyobraźnię. Czytelnik tworzy w wyobraźni filmy i obrazy, łączy nową wiedzę z już nabytą, wzmacnia „mięśnie pamięci”, rozwijając je tak samo, jak podnoszenie ciężarów rozwija mięśnie kulturysty. Z każdą nową informacją, mózg tworzy nowe synapsy, poprawia działanie już istniejących oraz spowalnia proces ich obumierania.
5
Czytanie pomaga:
- zwiększyć i utrwalić wiedzę,
- poszerzać horyzonty,
- zdobywać wiedzę na tematy nieporuszane w szkole,
- pogłębiać wiedzę na intersujące nas tematy.
6
Czytanie zwiększa zdolność do empatii. Fikcja literacka przedstawia wyimaginowany świat, wprowadza nas w nowe relacje międzyludzkie i pokazuje różne, czasem nowe formy zachowań. Dzięki temu czytanie zwiększa zdolność do rozpoznawania i rozumienia emocji innych osób. Dzieje się tak, ponieważ błędy popełnione przez bohaterów literackich stanowią świetną lekcję życia. Można uczyć się na ich błędach i doświadczeniach. Nabywa się wiedzę na temat sposobów i możliwości zachowań w dotychczas nieznanych sytuacjach.
7
Czytanie to świetny sposób na spędzanie wspólnie czasu. Czytając, dajemy dziecku najcenniejszy dla niego dar – nasz czas, uwagę i miłość. Budujemy więź i zasoby emocjonalne, które będą jego potencjałem i tarczą przez resztę życia. Bezpieczna więź z rodzicem jest niezbędna do dobrego funkcjonowania; zaburzona – osłabia system immunologiczny, obniża zdolności uczenia się, prowadzi do problemów emocjonalnych.
W jaki sposób zachęcać do czytania? Najlepiej własnym przykładem. Czytajmy dziecku i razem z dzieckiem 20 minut dziennie – codziennie.
Książki polecane do pracy z dziećmi:
Agnieszka Stążka-Gawrysiak – „Self-Reg. Opowieści dla dzieci o tym, jak działać, gdy emocje biorą górę”
Elżbieta Jodko-Kula – „Jak zrozumieć Chrumaka i wejść do świata tych, którzy myślą inaczej”
Aurelie Chien Chow Chine – „Gucio się złości”
Dawn Huebner – „Co robić, gdy się martwisz”
Steven C. Hayes, Spencer Smith – „W pułapce myśli. Jak skutecznie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem”
Seria bajek dla dzieci o uczuciach:
Wojciech Kołyszko – „Garść radości, szczypta złości”
Wojciech Kołyszko – „Wstyd i latający śpiwór”
Wojciech Kołyszko – „Zazdrość i wyścigi żółwi”
Wojciech Kołyszko – „Złość i smok Lubomił”
Wojciech Kołyszko – „Strach i pogromca potworów”
Wojciech Kołyszko – „Radość i wyspa Hopsiup”
Wojciech Kołyszko – „Smutek i zaklęte miasto”
Ponadto polecamy zapoznanie się z artykułami dotyczącymi wpływu czytania na rozwój dziecka:
https://portal.librus.pl/rodzina/artykuly/czytanie-dzieciom-witamina-i-szczepionka
https://dziecisawazne.pl/wplyw-dzieci-doroslych-czytanie
http://www.calapolskaczytadzieciom.pl
Kamishibai – kolejna odsłona.
Sposób czytania baśni (opowiadań) metodą kamishibai powoli zaczyna na dobre gościć w naszej bibliotece. Dzięki pomysłodawczyni i wspaniałej narratorce pani Izabeli Król, dzieci z zainteresowaniem słuchają opowiadań, wspomaganych dodatkowo efektami dźwiękowymi i kolorowymi planszami, przygotowanymi specjalnie do tego celu. Tym razem dzieci wysłuchały bajki Elżbiety Szeptyńskiej pt. „Zarozumiała łyżeczka”.
W ramach współpracy z Biblioteką Publiczną w Wieliczce uczniowie mieli okazję wziąć udział w podsumowaniu akcji empiku „Tysiąc powodów by czytać”. Dla naszej szkoły, która brała udział w konkursie, w ramach promocji czytelnictwa, organizatorzy i wielicka mediateka przygotowali „zabawę w detektywów”. Uczniowie mieli za zadanie odnaleźć na półkach biblioteki publicznej 13 książek, które empik postanowił podarować szkole biorącej udział w konkursie, ale nie będącej na podium. Zabawa była przednia a książki nietrudno było odnaleźć, gdyż pomocą służył Molik Książkowy, chętnie podpowiadający, w którym miejscu zostały ukryte. Organizatorom bardzo dziękujemy. Książeczki zasiliły szkolną bibliotekę i można je wypożyczać.
Lista życzeń czytelniczych
Zdecyduj i wpisz!
Wszyscy uczniowie naszej szkoły mają możliwość zadecydowania, jakie książki powinny się znaleźć w bibliotece szkolnej. Propozycja będzie tym cenniejsza, jeżeli przedstawi ją cała klasa lub grupa uczniów (czyli będzie wynikiem dyskusji). Swoje sugestie można wpisywać na specjalnie przygotowanej do tego tablicy, znajdującej się w bibliotece szkolnej. Zachęcamy do udziału, ponieważ spośród zaproponowanych tytułów raz w miesiącu będą wylosowane i zakupione do biblioteki książki zaproponowane przez uczniów klas I – III, IV – VIII oraz opiekunów zerówki i świetlicy szkolnej.